lördag 10 november 2012

Gina Tricot Beauty "Monaco Blue"

Hej sötisar! Ser ni att jag har en till grej på bloggen? Det där lilla märket i hörnet? Yep, det är nämligen så att jag är väldigt emot djurplågeri i alla former. Därför kommer jag i framtiden sätta det där lilla märket i hörnet för att visa vilka lack som man bör undvika, eftersom de testas på djur, och vilka man kan lägga sina pengar på, för att de inte gör det.
Visst är det sorgligt, Gina Tricot, som gör så bra och fina lack, som vi alla älskar, testar sina ingredienser på djur. Inte själva produkterna, bara ingredienserna. Hur vet jag det? Jo, min väns kusin är vegan och hon mailade och frågade. Hon fick inget svar. Till slut ställde hon frågan på Gina's facebook istället och fick svaret att ingredienserna testas på djur. Men inte produkterna. Nåja, jag äger några lack från Gina Tricot, och jag kommer använda dem, precis som jag kommer använda de andra lacken som har testats på djur, men jag kommer aldrig någonsin medvetet lägga pengar på att köpa dessa produkter.
Jag vill alltså klargöra att om jag äger ett lack som testats på djur så är det för att jag antingen köpt det utan att veta, eller fått det av någon.

Nog om det. Här har ni Monaco Blue från Gina Tricot Beauty över Pretrol, som också är från Gina Tricot.



Lamplight
Här ser ni två lager av Monaco Blue över Petrol.
Monaco Blue är en blå jelly med hexagonglitter i blått, grönt och lite större silvriga hexagoner. Det är fint, men ja, jag vet inte.


Hello cuties! Did you see the new thing on my blog? That little picture in the top right corner? Yep, that's because I am against all kinds of animal abuse. From now on I will put that little picture to show you which polishes to avoid because of animal cruelty or to buy. 
Isn't it sad that Gina Tricot has these amazing polishes and that they are tested on animals? Okay, the polish isn't tested, but the ingredients are. I got this information through a friend. Her cousin is a vegan and asked Gina Tricot if their products are cruelty free, and when she finally got the answere, she found out that they're not. Well, I got a few polishes by Gina Tricot which I will use just like the other not cruelty free polishes I own. But I want you to know that I would never spend money on a polish if I knew that it was tested on animals. 
I want to clear on that point, those polishes I've got that are tested on animals either was a gift to me or I've bought it without knowing that it was tested on animals. 

Enough about that. This is Monaco Blue by Gina Tricot Beauty over Petrol, also by Gina Tricot.
I've got two coats of Monaco Blue in these pictuest.
Monaco Blue is a blue jelly with hex glitter in blue, green and larger silver hex. It's pretty, but yeah, I don't know.

9 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp detta. Jag äger inget Gina Tricot, men då vet jag att det inte är något att införskaffa heller.
    Men snyggt lack!
    En annan fråga... Hur har du fått in det där med Instagram med fyra bilder? Nyfiken....vill oxå ha...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skaffade den genom http://snapwidget.com/ :) Behöver du hjälp så kan du skicka ett mail till mig så ska jag hjälpa dig!

      Radera
    2. Tack så mycket för hjälpen!! Det funkade! :-)

      Radera
  2. Vädligt fina bilder på ett fint lack. Men jag är glad över att du sprider det här. Jag själv har gladeligen köpt Gina-lack i god tro. Jag äger inte massvis men kommer inte att köpa fler efter att jag fått den här informationen. Nej, det är inte värt det. Djur ska inte lida för vår skönhets skull. Jag hoppas att många bojkottar Gina-lack så länge de testar ingredienserna på djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med! Trots att lacket är fint blir det liksom inte lika fint när man vet att det har testats på djur. Hoppas verkligen att folk tänker på detta innan de förtrollas av deras fina lack.

      Radera
  3. Jag har några Ginalack,och precis som du säger så är det klart man fortsätter använda dom.
    Om man slänger lack eller smink som är djurtestat så har ju djuren lidit i onödan. Inte för att det NÅGONSIN är nödvändigt,men du förstår nog min poäng. Djur ska inte lida för att vi ska vara vackra. Jag tycker inte ens att djur ska vara mat!
    Däremot gör jag verkligen allt jag kan för att inte köpa smink eller lack som är djurtestat. Oavsett om det är slutprodukten eller ingredienserna.
    Däremot måste jag ge Gina cred för att dom är ärliga! Tex Loreal (som alla numera vet är djurtestat) slingrar sig med ord och meningar som är omöjliga att förstå :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar! Det är inte okej att testa på djur, och jag hoppas att fler börjar förstå det.

      Radera
  4. Åh va bra att du skrev det här! Jag har köpt massor av nagellack från Gina Tricot, men det ska jag verkligen inte göra mer!

    Skulle inte du kunna göra ett inlägg där du listar nagellack som inte är djurtestade? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på det där. Men det blir ett jävla jobb! Men jag ska definitivt skriva en infosida om djurtester och tips på sidor där man kan hitta information. Hoppas det räcker, för att lista nagellack är ett evighetsjobb.
      Sen kan jag tipsa om att alla cruelty free'a nagellack jag visar på bloggen hamnar i en egen kategori som heter just "cruelty free" så där kan du ju se olika märken och lite swatches. :)

      Radera

I love comments! I read every single one of them, but I might not have time to answere them all. If there is something special you want to ask me, send me an email!
I will delete all comments with links, if they are not related to the post or subject.

colourize-me[at]hotmail[dot]com