söndag 10 februari 2013

Nail Art Sunday + Review: nPw Nail Art Pens "Jewel"

THIS IS POST 100!


Hej sötbullar! Idag är det söndag, vilket innebär att den svenska nagelbloggsvärlden kryllar av nail art i alla möjliga former, tack vare Lela på LeLack.
Idag gör jag min första riktiga recension, på ett paket med nail art lack jag fick av min söta mamma i julklapp. Setet innehåller fem nail art lack med "pennor" och kommer ifrån nPw som är ett engelskt företag som säljer diverse presentartiklar, inklusive nail art tillbehör. Jag kommer att visa er massor av bilder och försöka att vara lagom kortfattad eftersom vi ska gå igenom fem olika lack och fem olika nail arts.

Hi cute buns! Today it is Sunday, which means that the swedish nail blog world is full of all kinds of nail art, thanks to Lela at LeLack.
Today I will do my first real review, a review on a nail art polish set that my mom gave me for christmas. The set contains five nail art polishes with nail art "pens" and is from nPw, a brittish company that sells all kinds of gift products, including nail art stuff. I will show you alot of pictures and I will try to keep it kind of short, 'cause we will look at five different polishes and five different nail arts.






LET'S DO THIS!

All of these pictures are taken with my regular desktop lamp, in my home made "photostudio". (Here's a pic of how it looks with the old lamp, and here's a pic of the "new" lamp.)
Layering order: Seche Vite, Nail Art polish, Seche Vite, nail art using the pen, Seche Vite.

Click here to read more!







nPw Nail Art Pens är ett set bestående av fem lack i mjuk plastflaska med en kork som man kan använda på två vis. Antingen som vanligt, eller så tar man av den lilla plasthylsan och använder det som ska fungera som en penna. Det fungerar mer som ett glitterlim eller så, som man använde när man var liten. Jag hade sådana i neonfärger som lös i mörker. Man trycker helt enkelt ut lacket igenom det lilla röret för att göra mönster och motiv med.
Detta setet heter Jewel. Att det var namnet på setet fattade jag inte förrän alldeles nyss när jag skulle kolla upp vad det kostade, och upptäckte att man kunde välja mellan ett annat set och detta. Jaha, vad spännande.
Jewelsetet består utav fem lite metallic-skimmer lack i färgerna lila, guld, röd, blå och grön. De har inga enskilda namn.

nPw Nail Art Pens is a set of five polishes in a soft plastic bottle with a cork that you can use in two different ways. You can use it as a normal brush, or you can take of the little plastic cap and use that part that is supposed to work as a pen. It works more like those glitter glues that you used as a kid. I had those glues in neon colors that glowed in the dark. You simply squeeze out the polish through the little tube to do patterns and motives.
This set is calles Jewel. I didn't know that it was the name until just now when I was checking for the prize and found out that you can choose between this set and another set. Oh well, how exciting.
The Jewel set contains five metallic-shimmer polishes in the colors purple, gold, red, blue and green. They don't have any names.







Först ut har vi det lila lacket. Det är svårt att se på bilderna men basfärgen är en rödtonad lila och skimret har en blålia färg. Jag trodde att penseln skulle bara hemsk, men den var faktiskt helt okej. Torktiden däremot var värre, mycket värre. Det tog lång tid innan det torkade, riktigt lång tid.
Lacket hade bra formula och pigmentering. Här har ni två lager och gröna prickar. Vad hände efter andra lagret topplack? Det lila lacket blev skrynkligt.

First out is the purple polish. It's kind of hard to see in these pictures but the base color is a red tinted purple with blurple shimmer. I thought that the brush was going to be aweful, but it actually was kind of nice. The drying time was worse, way worse. It took long time before the polish was dry, reallt long time.
The polish has a good formula and good pigmentation. This is two coats and green dots. What happens after the second coat of topcoat? The purple polish got wrinkled.







Nästa lack är det guldfärgade lacket. Jag skulle vilja påstå att det är ett metallic lack. Det är ett varmt guldfärgat lack som har inslag av något som påminner om koppar. Eller mässing kanske? Faktiskt väldigt fint!
Formulan var jättebra, ni ser ett endaste laget! Dock har det synliga penseldrag, men det gör väl inte så mycket.
Ett laget och en lila frihandad dubbel chevron.
Chevronen gjorde jag genom att först göra två V:n med pennan och sedan fyllde jag i det nedre V:et med penseln. Även detta lacket blev skrynkligt på vissa ställen av det andra lagret topplack.

Next polish is the golden one. I would call it a metallic polish. It's a warm golden polish with hints that makes me think of copper. Or brass? It's really pretty!
The formula was very god, what you see is only one coat! It has visible brushstrokes, but that doesn't hurt that much.
One coat and a purple freehanded dubble chevron.
When I did the chevron I used the pen to paint two V on the nail and then I filled in the lower V with the brush. This polish also got wrinkles on some places after the second coat of topcoat.







Åh. Detta gillar jag så himla mycket! Tokigt va? Jag som varken gillar rött eller rosa speciellt mycket, jag är helt såld typ.
Detta är det röda lacket. Det är inte rött, det är rödrosa, eller hallonrött kanske, med rosa skimmer. Det är skirare än de andra lacken men täcker på tre lager. Jag får nästan lite jellykänsla av det. Åh vad det är fint!
Tre lager och guldiga hjärtan. Åh, det där lacket alltså, så fint!

Aaah. I like this polish so much! Crazy huh? I don't even like red or pink that much, and I'm hooked on this.
This is the red polish. It's not red, it's pinkred, or raspberry red maybe, with pink shimmer. It's more sheer than the other polishes but it covers in three coats. I get a little jelly feeling about it. Oh how pretty!
Three coats and golden hearts. Oh, this polish, what a beauty!







ÅH VAD VACKERT! Ni trodde att det förra lacket var min stora förälskelse va? Det var det nog, om jag får ha ett vänsterprassel hade jag prasslat med detta. Nämen! Vad säger jag nu!
Ser ni eller? Wow! Detta är en metallic? ELLER? Den är blå iallafall, kan man ju tro, men basen är faktiskt blålila som är fullproppat med blått skimmer. Kolla vilka fina bilder jag fick på det! På de två första bilderna åtminstone. Formulan var lite tunn, men inte skir.
Två lager och röda paketsnören med rosetter, eller något i den stilen. Fast det syns inte att det är rosetter.

OH HOW PRETTY! You thought that the last polish was my big love, right? It probably was, but if I could cheat on it, it would have been with this. Naah! What am I saying!
Can you see it? Wow! This is a metallic? OR IS IT? It's blue, one can think, but the base actually is blurple packed with blue shimmer. Look how pretty the pictures are that I took! At least the first two pictures. The formula was thin but not sheer.
Two coats and red package strings with bows , or something like that. But you can't see that it is bows.







Sist ut har vi det gröna lacket. Den är verkligen äppelgrön med en fin grön bas och skimmer som drar mot gult. Av någon anledning gjorde jag inga anteckningar om detta lacket när jag swatchade, men antagligen var det för att den hade samma bra formula och täckning som de andra lacken.
Jag gissar på att det är två lager, och blåa ränder.

Last out is the green polish. It is really apple green with a nice green base and shimmer with a tint of yellow. For some reason I didn't make any notes about this polish when I was swatching, but that's probably because it has the same formula and coverage as the other polishes.
I'm guessing that this is two coats, and blue stripes.


Slutligen vill jag sammanfatta min upplevelse av lacken, både som vanliga lack och som nail art lack.
Visst var det några riktigt fina lack med i paketet, det röda och det blåa är ju helt underbara. Jag tycker att det är bra variation på färgerna, samtidigt som de passar bra ihop. De var lätta att måla med som vanligt lack.
Jag tycker dock inte att torktiden var bra alls. Jag tror inte att något av lacken faktiskt torkade när jag swatchade, trots att jag hade lunchpaus under swatchningen. Hur ska man kunna göra nail art med lack som inte torkar? Det undrar jag. Dessutom förstår jag inte alls varför lacken blev skrynkliga av det andra lagret topplack.
Jag gillar inte pennan. Jag förstår inte hur man ska kunna använda den på ett bra sätt. Jag är inte nöjd med någon av nail artsen som jag visat i detta inlägget. Det är svårt att göra raka sträck, för man måste sitta och trycka ut lack samtidigt, och då blir linjerna ojämna för man råkar trycka ut för mycket lack. Det går inte att göra prickar, för de blir också ojämna när man råkar trycka ut för mycket lack. Nej, ur nail art syfte tycker jag inte om dem.
I cannot find any information
about this brand.
Please read my
"Animal Cruelty" page
for more information.

Min mamma köpte setet på bluebox där de kostar 119:- (vilket jag tycker är väldigt dyrt)


Lastly I want to resume my experience of these polishes, both as regular nail polish and as nail art polish.
There are some really nice polishes in this set, the red one and the blue one is simlpy stunning. I think it's a good variation of colors, but still matchy at the same time. They where easy to apply as regular polish.
I don't think that the drying time was good, though. Not one of these polishes dried when I was swatching them, even though I took a lunch break during the swatching. How are you supposed to do a nail art with polishes that doesn't dry? That's my question. And I don't understand why the polishes got wrinkles after the second coat of topcoat.
I do not like the pen. I don't understand how you should use it in a good way. I am not pleased with any of the nail arts that I showed you in this post. It's hard to do straight lines, 'cause you need to squeeze the bottle while you're doing the lines, and that makes them uneven 'cause you accidently squeezes out to much polish. You can't do dots, 'cause like the stripes they will be uneven when you squeezes out to much polish. No, I don't like these as nail art polishes.

My mum bought these at bluebox (ships to Denmark and Finland), and they are available with international shipping at nPw's website.

10 kommentarer:

  1. Men gud så läckert! Vilka coola grejer! Såna skulle man ha....:-) Snyggt!!

    SvaraRadera
  2. Kul att se, visste inte att bluebox hade nail art-grejer. :) Inte hört om detta märke förut heller. Däremot tycker jag inte att 119 var snordyrt, tvärtom det blir ju ca 24kr per flaska och det är ju billigt för nail art och som lack är det billigare än depend. Andra fineliners(dock ej pennor) jag hittat ramlar också in för ca 20-30kr. Jag kommer däremot inte köpa eftersom jag har liknade flaskor från Sure Promise som jag köpt på ebay för ca 1sek/st visserligen men de finns inte kvar så billigt av vad jag sett. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du faktiskt rätt i. Men det känns ändå dyrt på något sätt!

      Radera
  3. Fastnade för den oranga och lila manikyren:) Och vilken kul present föresten!

    SvaraRadera
  4. Åh en sådan present skulle jag gärna få ;)
    Snygga grejor har du fått till tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det kan jag tänka mig :)
      Tack, kul att du gillar dom :)

      Radera
  5. Det var fine farger, og dei er sikkert greie å bruke til negledekor (den lille penselen), med ein annan, og betre, neglelakk som "hovudlakk" under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man säkert göra. Men man blir ju ändå lite irriterad när det torkar så himla sakta.

      Radera

I love comments! I read every single one of them, but I might not have time to answere them all. If there is something special you want to ask me, send me an email!
I will delete all comments with links, if they are not related to the post or subject.

colourize-me[at]hotmail[dot]com